Ігри у поздці з дитиною

Якщо Ви часто їздите з дитиною на машині, то можете розважитися словесною грою. Ігри у поїздці роблять дорогу коротше, веселіше і корисніше.

Ми зібрали список з декількох ігор, які допомагають пояснити дитині складні концепції. Наприклад, гра «У минулому житті» допомагає пояснити базову логіку філософії. А гра «Купи-продай» навчає основам фінансової грамотності.

Якісь гри ми підгледіли у дитячих педагогів, інші ми придумали разом з дітьми, треті переробили з класичних. Однак, усі ці ігри у поїздці пройшли перевірку боєм і можуть не тільки розважити, а й гарненько напружити мізки.

Ігри у поїздці

1. Гра «Я переміг»

Правила дуже прості. Треба довести, що ти переміг:

– Я переміг, так як в цій грі перемагає той, хто запропонував у неї грати.
– Ні я переміг, так як сьогодні вівторок, а по вівторках це правило не діє.
– Добре, переміг ти, але за правилами перемагає той, хто дозволив перемогти іншому гравцеві.
– Тоді ти переміг!
– Так, я переміг!
– Тату!

Гра нескінченна. Правила можна придумувати на льоту. Завдання гравців пропонувати нові умови і не повторюватися.

Процес придумування нових правил цікавий і складний, хоч так і не здається на перший погляд. Обом гравцям потрібно будувати все більш хитрі конструкції доводів для продовження розмови.

Після декількох ігор дитина запам’ятає загальну логіку софістики і в звичайному побуті зможе використовувати її з батьками і однолітками. Така ось розвага. Природно, чим частіше граєш, тим краще стають навички переговорів.

2. Гра «Такнітки»

Її всі знають, але, в процесі гри стало зрозуміло, що вона дає розуміння концепції алгоритмів.

Ми любимо Такнітки, граємо в них довго, і це набридає. В результаті, кожен підбирає для себе усталену послідовність виходу на правильну відповідь. Іншими словами, пошук правильної відповіді відбувається за алгоритмом. Іноді він дозволяє закінчити раунд секунд за десять:

– Це більше холодильника?
– Ні.
– Це більше мікрохвильовки?
– Ні.
– Це є у нас вдома?
– Так.
– В якій кімнаті?
– Буває в різних.
– Це кіт?
– Так.

Коли граєш в форматі алгоритмів, то слова придумувати складно. Ведучий напружує мізки для обходу алгоритму, інші модернізують алгоритм. Не гра, а науковий консиліум.

Одного разу я обійшла усі алгоритми, загадавши «Пустота всередині м’яча». Відгадати не змогли, але сказали, що це нечесно.

Розуміння концепції алгоритмів – важлива складова продуктивного мислення. І особливо приємно не просто зубрити цей термін в школі, а відразу застосовувати інструмент для досягнення результату.

Єдина умова – щоб алгоритми почали формуватися треба зіграти партій десять поспіль.

3. Гра «У минулому житті»

Завдання гравця – визначити, чим предмет був в минулому житті.

Спочатку грали просто. Стілець в минулому житті був деревом. Дощ у минулому житті був хмарою. Людина у минулому житті була мавпою.

Але потім пішли складні об’єкти, для яких не можна було так просто заглянути в загробний світ. Наприклад, чим у минулому житті була машина? І відповідь повністю переінакшила гру. У минулому житті машина була вітром.

Щоб зрозуміти, чим у минулому житті був телевізор, треба розкласти по поличках його суть. І запропонувати логіку проекції на інший предмет. Наприклад, телевізор міг бути книгою, так як телевізор це портал в інформацію. Міг бути картиною, так як має схожий форм-фактор. І, нарешті, намацуєш найточнішу метафору. У минулому житті телевізор був театром.

Граємо, як завжди, по-черзі. Спочатку Ви вигадуєте слово, а дитина заглядає в минуле, потім навпаки. Так само можна заглядати в майбутнє.

Розбір суті предметів, створення проекцій, підбір метафор – все це прекрасне тренування філософського мислення. І я не знаю, як познайомити з ним дитину більш комфортним і зрозумілим способом.

4. Гра «Як це використовувати»

Вибирається будь-який предмет, потім учасники по-черзі говорять, як цей предмет можна використовувати:

– Нехай буде стілець.
– На стільці можна сидіти.
– За допомогою стільця можна щось дістати.
– Стілець можна розламати і використовувати, як дрова.
– На стілець можна покласти речі.
– Стільці можна поставити разом і спати на них.
– Стілець можна з’їсти, якщо ти жук-точильник.
– Зі стільця можна зробити меч і щит.
– Зі стільця можна зробити маленький пліт.
– Якщо стілець перевернути, то можна грати в гру «Накинь кільце».

«Як це використовувати» – складна гра. Чим далі, тим складніше. Потрібно в уяві розібрати предмет на деталі і матеріали. Прокручувати в голові різні комбінації їх використання. Детально представляти форму і розмір. Все це підказки до рішення.

Подібне когнітивне навантаження прекрасно тренує інженерне мислення. Навичка подивитися на предмет і його функції з іншого боку необхідна, щоб дитина у дорослому житті, при вирішенні завдання, йшла не тільки по найочевиднішому маршруту.

5. Гра «З’єднай»

Це ще одна розвага на розвиток інженерного мислення. Але в ній акцент зроблений на освоєнні навички винахідництва.

Завдання з’єднати в уяві два предмети так, щоб з’явився новий, що володіє властивостями першого і другого. Критерій хорошої комбінації – предмет можна продати в магазині.

– З’єднай запальничку і машину.
– Легко! Уяви собі вантажівку, в дах якої вбудовані маленькі шахти для запуску салюту. Вона може швидко їхати, і небо розфарбується не в одному місці, а цілої лінією.
– Добре, а ти тоді з’єднай пральну машину і аркуш паперу.
– Взагалі нісенітниця. Настільна машинка для прання брудних аркушів паперу. А можна навпаки. Зробити плоску пральну машинку і вбудовувати її в підлогу. Відкрив люк, завантажив туди брудні шкарпетки, і вони у тебе під ногами перуться.

Головне не бути занадто суворими до ідей. Винаходити страшно і не треба відразу відбивати охоту.

Винахідництво багато в чому базується на вмінні знаходити комбінації існуючих елементів. Це актуально як у побуті, так і у творчості. Не кажучи вже про науку і виробництво.

Я часто граю в «З’єднай» сама з собою. Обираю два випадкових об’єкта і шукаю варіанти комбінації властивостей. Коли знаходжу гарне рішення, то мимоволі посміхаюся від задоволення.

6. Гра «Купи-продай»

Вибирається будь-дивний предмет. Наприклад, лівий черевик. Завдання першого гравця його продати, завдання другого вибити собі кращі умови:

– Дивіться, який чудовий черевик, купіть його прямо зараз!
– Так, але мені потрібно два черевика.
– Тоді купите відразу два лівих!
– Мені потрібен лівий і правий.
– Поставте його вдома перед дзеркалом, і за ціну одного лівого ви отримаєте в подарунок відображення правого!
– Але я хочу їх носити!
– Ось вам рукавички, щоб ви не бруднили руки, поки носите черевик!
– Але я хочу носити їх на ногах!
– Тоді купіть до рукавичок ще й шкарпетки!

Ми завжди голосно сміємося, коли граємо. Гра нескінченна, головне не повторюватися, щоб мозок зберігав напругу для пошуку нових хитрощів.

Гра класна. Тренує відразу комплекс навичок. По-перше, як і «Я виграв», розвиває переговорний досвід. По-друге, вчить критичному мисленню, захищає від маркетингових прийомів. По-третє, допомагає зрозуміти, як формується ціна товару, що вона багато в чому обумовлена психологією, а не собівартістю.

7. Гра «Казка навпаки»

Перший гравець обирає будь-якого казкового персонажа. Завдання другого гравця придумати, ким би він був у реальному житті:

– Гарі Поттер!
– Хм, швидше за все він був би фокусником.
– Це банально!
– Добре, дай ще подумати. Він боровся зі злом використовуючи магію. І був обраним. Може бути він солдат, який бореться з терористами, використовуючи найсучасніші технології ?!
– Так згодиться.
– Тоді тобі “Колобок”.
– Так. Він тільки що з’явився на світло, відправився на той світ, щоб брати “на понт” оточуючих. Це дуже схоже на якийсь стартап!
– А що таке стартап?
– Це …

Проектуючи казкових персонажів на реальне життя, можна зацікавити дитину існуючими професіями. Розповісти про те, як влаштований світ з цієї точки зору.

Дитина часто асоціює себе з казковими персонажами. Перенесення їх в реальність допомагає їй знайти себе. Простіше кажучи, допомагає визначити можливі варіанти своєї професії.

А у що Ви з дітьми граєтеся у поїздках і подорожах? Діліться своїми улюбленими іграми у коментарях))

Ваша активність - наше натхнення! Подякуйте автору лайком, репостом чи коментарем =)