4 основні проблеми дитини у школі: правильний підхід до вчителя

Вчитель Вашої дитини може мати для Вас погані новини: проблеми з навчанням чи поведінкою. Ми підготували для Вас стратегії, як успішно вести діалог і знайти правильний підхід до вчителя у різних ситуаціях.

4 основні проблеми дитини у школі і реакція батьків

Коли вчителька телефонує Вам, у більшості випадків — це через проблеми з навчанням чи поведінкою дитини, тож Вам дуже хочеться панікувати, ставати у захисну стійку і втратити витримку ще до того, як вона промовить перше слово. Як залишатися спокійною? Ключ до цього — ставити правильні питання, таким чином Ви і вчитель зможете виробити план дій, як допомогти Вашій дитині. Ми запитали вчителів про 4 основні причини, чому вони телефонують батькам, і найкращі шляхи впоратися з кожною з ситуацій.

Проблеми з навчанням

Вчитель каже: «У Вашої дитини проблеми з навчанням»

Проблеми з навчанням можуть бути симптомами широкого кола причин. Дитина може бути засмучена сімейними проблемами або просто недостатньо спить і не може утримувати увагу. Або, можливо, дитина пропустила якусь навчальну тему минулого року, поки була хвора вдома, тож так і не зрозуміла її до кінця.

Правильна реакція: Розпитайте вчителя детально про проблему, так Ви зрозумієте, якої допомоги потребує Ваша дитина. У неї проблеми з усіма предметами чи лише з одним? У неї погані оцінки за пару контрольних чи за більшість? Ваша дитина взагалі не хоче виконувати завдання чи губиться і не знає, як їх вирішити?

Розробка плану дій: Завжди вислухайте думку дитини щодо наявної проблеми. Скажіть: «Твоя вчителька говорить, що у тебе проблеми з відніманням чисел. Що ти думаєш з цього приводу?» Запитайте дитину, як Ви можете допомогти, а також обговоріть вирішення проблеми з вчителькою. Вона може порадити картки для запам’ятовування або вправи, які дитина може зробити вдома, або, можливо, вона організує для Вашої дитини додаткові заняття. Ви маєте перевірити домашнє завдання дитини і обговорити помилки з нею, а також тісно співпрацювати з вчителькою, щоб бути впевненою, що ситуація покращується.

Відстеження проблеми: Зустріньтеся з вчителькою і запитайте про прогрес дитини після кількох тижнів роботи над проблемою. Якщо прогрес незначний або його і зовсім немає, подумайте про уроки з репетитором або консультацію з дитячим психологом для виявлення можливих більш глибоких причин проблеми.

Погана поведінка

Вчитель каже: «Дитина погано поводиться у класі»

Правильна реакція: Запитайте, що саме робить дитина: заважає вести урок, бігає по класу, шумить? Діти молодшого шкільного віку часто не можуть визначити свої почуття, а погана поведінка може бути сигналом тривожності дитини. Запитайте вчительку, коли саме проявляється погана поведінка. Це допоможе Вам знайти причину. Наприклад, якщо дитина погано поводиться якраз перед уроком фізкультури, то вона може хвилюватися і боятися, що інші діти будуть сміятися з неї, бо вона не дуже спортивна. Інша ймовірність: можливо, дитина думає, що не отримує достатньо уваги від вчителя чи інших учнів, таким чином вона шумом приваблює до себе увагу. Або, можливо, у Вас просто дуже енергійний малюк, який ще не може контролювати себе під час довгих занять і самостійної роботи у тиші.

Що точно треба зробити — це викреслити синдром гіперактивності з дефіцитом уваги зі списку можливих причин. Звичайно, панікувати і кидатися до проблем з психологією дуже спокусливо (так як ми, звичайно ж, спершу починаємо думати про найгірший сценарій), але якщо у минулому у дитини не було проблем з поганою поведінкою, то, скоріш за все, психологічні розлади тут ні при чому.

Розробка плану дій: Якщо Ви підозрюєте, що саме стурбованість дитини є причиною проблеми, скажіть: «Твоя вчителька сказала, що ти знову погано поводився перед фізкультурою. Якщо ми з тобою позаймаємося фізкультурою разом, тобі це допоможе?» Запевніть дитину, що кожен має слабкі сторони у різних видах діяльності, які можна поліпшити з часом і тренуваннями. Поговоріть з нею про її сильні сторони.

Якщо ж Ваш хлопчик від природи просто дуже енергійний, то запитайте вчителя, як він може випустити пар перед тривалими заняттями у тиші. Наприклад, вчителька може доручити йому витерти дошку чи інше невелике заняття перед тим, як він сяде за виконання самостійної роботи у класі. Щоб вирішити проблему з дитиною, що потребує уваги, нагадайте їй, що найкращий шлях, щоб тебе помітили — це слідувати правилам і чудово проявляти себе у навчанні. Ви також можете попросити у вчителя список правил поведінки і обговорити їх разом з дитиною. Запропонуйте дитині інші хороші шляхи для привертання уваги, наприклад, допомога комусь з однокласників.

Відстеження проблеми: Зустріньтеся з вчителем, щоб переконатися, що дитина стала більш спокійною. Якщо ж вона і далі погано поводиться, зустріньтеся з дитячим психологом. Якщо погана поведінка почалася давно і ситуація тільки погіршується з часом без допомоги психолога і педіатра Ви, скоріш за все, самі не впораєтеся.

Емоційне перевантаження

Вчитель каже: «Ваша дитина виглядає стривоженою і знервованою»

Правильна реакція: Переконайтеся, що Ви правильно розумієте визначення вчителем знервованості. Запитайте про симптоми: дитина часто плаче? Вона скаржиться на біль у животі і часто ходить у медпункт? Якщо дитина почала гризти нігті, це може бути просто поганою звичкою. Якщо ж Ваша доня завжди полюбляла ходити у школу, а тут раптом Ви дізнаєтеся, що вона плаче у класі кожного дня, то проблема може бути куди більшою. Можливо, вона зазнає цькування і образ від інших дітей або її лякає і принижує певна вчителька.

Розробка плану дій: Будьте співчутливими, поговоріть з дитиною про проблему: «Я гадаю, тобі дуже страшно і ніяково, коли вчителька музики просить тебе заспівати куплет з пісні перед усім класом». Запитайте, як Ви можете допомогти дитині почуватися більш спокійно і комфортно. Наприклад, спробуйте потренуватися співати з дитиною вдома або попрактикуйте дихальні вправи для заспокоєння.

Якщо ж дитина боїться хулігана, який її ображає, то запевніть її, що це аж ніяк не її власна помилка, з нею все гаразд. Ви хочете, щоб вона була у безпеці. Розкажіть дитині, що цькування — це дуже погано, а розповівши Вам і вчителю про того, хто її ображає, вона допоможе вирішити цю проблему. Подібна розмова дасть дитині необхідну сміливість розкритися Вам і розповісти більше деталей. Чи однокласник погрожував їй фізично? Називав образливими кличками? Вчитель та адміністрація школи повинні втрутитися. Більшість шкіл не терплять хуліганів, які принижують інших дітей, тож вони зазвичай докладають значних зусиль для вирішення проблеми і залучають до її вирішення батьків хулігана.

Відстеження проблеми: Будьте на зв’язку з вчителем та адміністрацією, щоб переконатися, що дитина стала поводитися більш спокійно та розслаблено. Якщо ж вона і досі виглядає схвильованою, запитайте у вчителя, як ще Ви можете допомогти.

Цькування і ображання інших дітей

Вчитель каже: «Ваша дитина ображає однокласників»

Правильна реакція: Виявіть, наскільки ситуація серйозна. Можливо, це сталося одного разу, однокласник підмовив Вашу доньку вдарити іншу дитину, а тепер їй соромно за це? Або ж син постійно задирає іншу дитину, називаючи її образливими кличками чи штовхаючи?

Розробка плану дій: Якщо це сталося один раз і Ваша дитина усвідомлює свою провину, поговоріть про те, що змусило її так поводитися, і попросіть вибачитися перед іншою дитиною. Якщо її підмовив на це однокласник, то обговоріть з дитиною небезпеки впливу інших, особливо у групах. Змоделюйте ситуацію. Нехай дитина скаже: «Вдар ту дівчинку по голові». Ви ж покажете дитині правильну і хорошу відповідь на дану пропозицію: «Мені не подобається, коли мене б’ють. Тож я не б’ю інших. Це не смішно». Потім поміняйтеся ролями у діалозі і дайте дитині самій відповісти подібним чином.

Якщо ж цькування і ображання повторюються часто і стали частиною поведінки дитини, поговоріть зі шкільним психологом або іншими експертами з дитячого виховання зі строни, щоб виявити причину подібного поводження.

Відстеження проблеми: Регулярно контактуйте з вчителем для відстеження ситуації. Якщо поведінка дитини не покращилася, продовжуйте консультації з психологом, спробуйте організувати для дитини курс по вдосконаленню соціальних навичок.

Поради вчителів:

Отримувати погані новини про свою дитину важко. Ми запитали вчителів, як би вони порадили батькам вирішувати такі делікатні ситуації.

  • Знайдіть час для детальної розмови. Якщо вчителька телефонує Вам, коли Ви зайняті і не можете приділити необхідну увагу, запитайте, коли Ви можете передзвонити їй у більш зручний для Вас час.
  • Робіть нотатки. Буде легше запам’ятати поради і підказки вчителя, якщо Ви запишете їх.
  • Не перебивайте. Вчителі ретельно все обмірковують, перш ніж телефонувати батькам, і вони зазвичай хочуть спочатку повністю детально описати суть проблеми, перш ніж Ви дасте свою відповідь.
  • Поділіться своїми ідеями. Ніхто не знає Вашу дитину так добре, як Ви. Якщо у Вас є методи, які вчителька може використати для допомоги Вашій дитині, вона залюбки їх вислухає.
  • Не чекайте швидкого вирішення. Приділіть час, щоб обдумати усе, що сказала вчителька і обговорити це з родиною. Призначте зустріч з вчителем, коли Ви можете прийти разом з чоловіком і обговорити усе. Періодично телефонуйте вчителю для відстеження розвитку ситуації.
  • Не ставайте у захисну стійку. Розмова повинна фокусуватися на тому, як знайти спосіб допомогти Вашій дитині, а не на тому, кого звинуватити. Вчитель потребує Вашої підтримки для вирішення проблеми.

Сподобалася стаття? Ставте лайк і діліться з друзями=) Пишіть нам у коментарях, як Ви вирішували проблеми дитини у школі.

Ваша активність - наше натхнення! Подякуйте автору лайком, репостом чи коментарем =)